CUM TRASĂM IPOTEZE DE LUCRU ÎNTR-O STRATEGIE DE COMUNICARE?

24.07.2019
Cum trasăm ipoteze de lucru într-o strategie de comunicare?

De multe ori ne aflăm în situația în care vrem să scriem despre ceva sau vrem să abordăm un subiect, dar ne împiedicăm la ultimul pas pe care-l mai avem de parcurs, și anume că nu avem în totalitate informația pe baza căreia trebuie să ne desfășurăm activitatea. În astfel de situații ajungem să creăm ipoteze care să ne aducă la îndemână informația pe care poate o avem, dar se află dispersată în toate colțurile minții.

Dar să pornim didactic – ce este o ipoteză?

După cum am tot învățat, ipoteza este o explicație sau un punct de plecare al unui argument. Practic, ipoteza este sămânța de la care se dezvoltă o idee. A crea ipoteze înseamnă a imagina o situație necunoscută pe baza uneia cunoscute. Acest mod de lucru este des întâlnit în scrierile literare, unde pe baza unei întâmplări verosimile, spectaculoase într-o anumită măsură, se croșetează o poveste care transcede realul.

În general, când se caută crearea unei ipoteze corecte pe baza unui subiect unde informațiile nu sunt suficiente pentru o formulare clară și precisă, se urmărește găsirea unui răspuns la următoarele întrebări:

  1. Care este problema?
  2. Ce știm/nu știm despre ea?
  3. Cum putem vedea mai de aproape faptele pe care le reflectă?
  4. Cum o putem verifica?

În urma răspunsurilor adunate putem vedea ipoteza ca o metodă de lucru, pentru că o ipoteză validă dezvoltă o ramificație de alte ipoteze la rândul ei.

Formularea de ipoteze poate suna complicat și mai aproape legat de știința exactă, dar în practică nu trebuie să fie atât de greu. A formula o ipoteză corectă ajută la asigurarea unor rezultate bune ce pot fi ușor cuantificabile și este absolut necesar să se înțeleagă cum rezultatele reflectă schimbările pe care testul le suferă.

O ipoteză (din orice domeniu) făcută ca la carte, permite folosirea unei abordări structurate pentru a se vedea ce funcționează, de ce funcționează, cum, unde și mai ales asupra cui funcționează.

O modalitate mai simplă de înțelegere a motorului de formulare a unei ipoteze este prin urmărirea cerințelor implicate în crearea unei ipoteze, și acestea ar fi:

  1. noncontradicția (care înseamnă că teoria trebuie să fie în acord cu practica);
  2. capacitatea explicativă (să fie formulată în așa fel încât să nu existe probleme în înțelegerea ei);
  3. să sugereze un număr mare de consecințe care pot fi ulterior verificate;
  4. să aibă un conținut de informație serios, consistent;
  5. să fie într-atât de permisivă încât să permită schimbări și previziuni de noi evenimente.

O altă categorie pe care trebuie să o evidențiem, din motiv de înțelegere mai comprehensivă, ar fi cea care se referă la caracteristicile ipotezei, o categorie folositoare și care poate ușura munca celui care își propune să lucreze în acest sens.

O primă caracteristică ar fi legată de originea ipotezei – o ipoteză se naște dintr-o problemă care se vrea rezolvată. Este, practic, punctul de plecare în tot demersul ce urmează a fi întreprins. O altă caracteristică ar fi nevoia unui proces minuțios de reflectare asupra cauzei puse sub observație, pentru a se putea înțelege în totalitate drumul care trebuie parcurs. O a treia caracteristică este reprezentată de caracterul probabil al ipotezei, unde probabilitatea lasă loc de interpretare în eventualitatea unei divagări constructive. Cea de a patra caracteristică, și ultima, ține de amploarea și conformitatea ipotezei, care rezultă din integritatea ei.

În funcție de sursele de informare dorite sau de evoluția metodelor de lucru, se pot găsi numeroase variante care să ofere explicații despre ipoteze sau necesitatea lor. Ca metodă generală, cele prezentate de noi mai sus reprezintă variantă simplificată, care poate fi folosită asemeni unui șablon aplicabil pe situații diverse.

Nu ar trebui să fie atât de complicată înțelegerea acestui proces. Dar, dacă ai nevoie de ajutor suplimentar, dacă unele premise nu sunt clare când vine vorba de aplicarea ipotezelor asupra nevoilor imediate, ne găsești la office@artvertising.com.ro

ARTICOLE RECENTE

De multe ori ne aflăm în situația în care vrem să scriem despre ceva sau vrem să abordăm un subiect, dar ne împiedicăm la ultimul [...]

Vlad Alui Gheorghe - 24.07.2019

Acest pachet reprezintă un instrument util de marketing și comunicare pe care îl poți oferi la diferite evenimente reprezentative [...]

Larisa Maria Pața - 22.07.2019

În ultimii ani, companiile caută să se îndepărteze de termenul de cadouri personalizate tradiționale, în favoarea unor [...]

Larisa Maria Pața - 12.07.2019

+ Toate articolele