MANAGEMENTUL CRIZEI SAU „CUM FACI SĂ FIE BINE CÂND E RĂU”

19.03.2021
Managementul crizei sau „cum faci să fie bine când e rău”

Planul situațiilor de criză – un lucru pe care afacerea trebuie să-l aibă, dar nu vrea nimeni să-l atingă niciodată.

Indiferent că ne place sau nu, crize vor fi tot timpul și, de cele mai multe ori, neașteptate. Poate că uneori acestea nu vor afecta industria în care activăm sau fix compania noastră, însă vor afecta clienții și consumatorii, iar de aici începe nebunia. Consumatori în criză = companie în criză.

Desigur, situațiile neplăcute din piață pot fi prevenite și manageriate corect dacă ai un plan al situațiilor de criză.

Ce reprezintă planul situațiilor de criză

Să zicem că reprezintă soluția celor mai întunecate scenarii ale companiei tale, scenarii pe care este bine să ți le faci, să le gândești, chiar dacă consideri că totul e lapte și miere. Acest plan va menține lucrurile pe linia de plutire, iar dacă este îndeajuns de bun, poate chiar rezolva rapid criza, fără repercursiuni, cu un public mulțumit.

Știi vorba aia „a pune bețe-n roate”? Asta trebuie să-ți faci. Apelează la empatie, pune-te în locul pieței și atacă-te singur. Planificarea răspunsurilor în condiții de criză implică previziune, intuiție și înțelegere. Organizarea modului generic de gestionare a unei crize ajută organizația să parcurgă perioada de criză mai ușor.

Vorba multă, sărăcia omului, nu? Haide să vedem ce înglobează acest Management al crizei.

Planificarea în situații de criză organizațională

Cu mici diferențe, majoritatea propunerilor de planificare a gestionării crizelor și de asigurare a continuității afacerii implică următorii pași:

1. Pregătirea – cum era de așteptat, este prima etapă din proces. Se alege o persoană responsabilă în situații de criză, care se va ocupa cu dezvoltarea planului, alegerea echipei, tonul comunicării, urmărirea situației din piață, înțelegerea riscurilor care ar putea afecta afacerea etc.

 

2. Analiza crizei se referă la cunoașterea, identificarea situației de criză și evaluarea amenințărilor care se ivesc. După cum știm, sunt mai multe tipuri de amenințări, de natură umană, financiară, politică etc., iar responsabilul trebuie să le dezvolte pe toate.

 

3. Pregătirea răspunsului – dat fiind faptul că ne-am pregătit deja la punctul 1, acum acțiunile noastre vor fi raționale, pe subiect, lămuritoare. Acum identificăm cine ne „urmărește” în timp de criză, cine este afectat, cu cine comunicăm și prin ce mijloace.

 

4. Planul post-criză sau cum revenim cât mai repede la normal, fără să fim afectați (prea mult). Ne gândim la cum răspundem angajamentelor făcute în timpul crizei, cum aflăm „ce mai fac” stakeholderii noștri și cum și-au revenit și facem primii pași spre actualizarea planului de criză (pentru că acum avem experiență).

 

Pe lângă elementele ce țin strict de business, managementul crizei se ocupă și de elemente ce țin de bunăstarea angajaților și de buna funcționare a lucrurilor, în general. La fel ca în multe situații, comunicarea este cheia, iar legat de asta, iată câteva aspecte:

1. Persoanele implicate și atribuțiile lor

Pot fi una sau mai multe persoane care să se ocupe de managerierea situațiilor neplăcute. Dacă există o întreagă echipă, din ea este recomandat să facă parte CEO-ul, care se poate ocupa de comunicarea generală, responsabilul de HR, care are grijă de bunăstarea angajaților, iar Marketing Managerul va fi prietenul clienților și consumatorilor. Desigur, nu este ceva bătut în cuie. În funcție de tipul și dimensiunea organizației, persoanele pot fi diferite.

2. Comunicare, comunicare, comunicare

Tonul comunicării, maniera transmiterii informațiilor ai stabilit-o mai sus, când ai făcut planul. Dar trebuie avut grijă ca informația comunicată să fie actualizată constant, în funcție de cum degenerează lucrurile. Dacă situația o cere, se apelează la specialiști pentru o informație cât mai corectă, care nu poate fi combătută.

 

Deși poate îți va fi destul de greu într-o perioadă de criză, poți privi această situație ca pe o oportunitate pentru brandul tău, o șansă de a arăta oamenilor că îți pasă de ei, că le întelegi problemele, că le vrei binele și că ești gata să le sari în ajutor oricând au nevoie.

La Artvertising nu ne place criza, dar ne place organizarea, comunicarea și grija față de parteneri, adică afacerea ta. Dacă ai nevoie de ajutor și sfaturi pe zona de comunicare, fie criză sau nu, noi suntem aici, gata să te sprijinim.

Ne găsești la 0745 388 000 sau aici: www.artvertising.com.ro/contact

5 MODURI DE A ÎNTĂRI REPUTAȚIA BRANDULUI TĂU ÎN ONLINE

11.06.2021
5 moduri de a întări reputația brandului tău în online
Mama ta, fratele tău, întreaga familie și chiar vecinii adoră brandul tău. Speri ca și potențialii clienți să gândească la fel, dar nu este întotdeauna așa. Un lucru definitoriu este reputația ta online: ce cred și spun oamenii despre tine pe internet.

 vezi mai mult

ARTICOLE RECENTE

Planul situațiilor de criză – un lucru pe care afacerea trebuie să-l aibă, dar nu vrea nimeni să-l atingă niciodată. Indiferent [...]

Larisa Maria Pața - 19.03.2021

Mama ta, fratele tău, întreaga familie și chiar vecinii adoră brandul tău. Speri ca și potențialii clienți să gândească la fel, [...]

Andreea Sandu - 11.06.2021

Oriunde cauți sfaturi despre cum să creezi campanii de marketing de succes, ești sfătuit să începi prin a crea profilul clientului [...]

Andreea Sandu - 10.03.2021

+ Toate articolele
Newsletter